Cítíte se v letním období více tuční? Na vině může být voda!

Nemůžete zhubnout? Možná zadržujete vodu.

Jeden by řekl, že je léto ideálním časem na hubnutí. Všechny ty sportovní aktivity, které se dají dělat venku. Tolik možností zeleninových salátů a ovocných talířů. Grilované maso. A přes to všechno si připadáte velcí a tuční.

Pár kil, která se dokáží nahromadit během jedné jediné noci. Oteklé prsty. Zatuhlé klouby. Nafouklé břicho. Připadáte si pomalí a ohromní. Zadržování vody. Nic příjemného. My ale víme, co s tím.

Je normální, že váha během dne kolísá a že ráno vážíte méně než večer. Větší či menší výkyvy může způsobit i zadržování vody, které je nejen nevzhledné, ale také nepříjemné – jednak fyzicky, protože si připadáte zkrátka nepoužitelní a velcí a neohrabaní jako sloni v porcelánu, jednak psychicky, kdy vám to, jak se cítíte, na náladě nepřidá. Důležité ale je, že existují jednoduché způsoby, jak se tohoto nepříjemného neduhu zbavit (pokud nejste nemocní). Prakticky stačí přestat nadužívat sůl a přejídat se zpracovanými potravinami.

 

Omezte solení

Sůl působí na vodu v těle jako magnet. Tělo potřebuje denně jen asi něco kolem 200 miligramů soli. Ve většině případů jí ale přijmete ještě mnohem víc. Nachází se totiž, podobně jako cukr, i v potravinách, u nichž s její přítomnosti jaksi nepočítáte a nenapadlo by vás tedy, že se jejich konzumací může celkové množství přijaté soli zvednout do tak závratných výšin. Za poměrně málo peněz totiž sůl zvýrazňuje chuť, a tak na vás skrytě číhá i ve vašich oblíbených pokrmech, které si dáváte v restauracích. Pokud chcete zjistit, zda máte zvýšenou citlivost na sůl a zda si tím pádem na její zvýšenou konzumaci musíte dávat větší pozor, podívejte se na své prsty asi hodinu po jídle (slaném). Pokud jsou oteklé a hřejí, máte zřejmě zvýšenou citlivost a měli byste být opatrní. Zkuste místo soli koření, které neobsahuje přidanou sůl.

 

Nepřehánějte to se sacharidy

Zadržování vody může způsobit i nepřiměřená konzumace sacharidů. Když je tělo okamžitě nevyužije, přemění se na glykogen. A s každým gramem glykogenu získáte navíc jako bonus necelé 3 gramy vody. Chcete-li vyřešit tento problém, zaměřte se na konzumaci složených sacharidů, převážně z celozrnných obilovin a luštěnin, a pokud trénujete, pomozte regeneraci zvýšeným příjmem vápníku. Tak podpoříte růst svalstva a ztrátu tuků.

Pijte více vody

Zvýšená konzumace soli vyžaduje vyšší příjem tekutin. Buňky doslova žízní. Dopřejte jim vodu, po které prahnou, i když žízeň třeba nemáte. Hlídejte si, abyste denně vypili alespoň osm 250 mililitrových sklenic čisté vody (ideálně). Pokud nepijete dostatek vody, tělo se může riziku dehydratace bránit jejím zadržováním. Podobně jako když nejíte, ukládá tělo z každé potraviny do tuku a vy paradoxně přibíráte.

 

Doplňujte hořčík a draslík

Hořčík pomáhá mírnit otékání způsobené hormony, třeba v průběhu menstruace. Draslík zase podle studií podporuje odplavování přebytečné soli z ledvin, čímž snižuje zadržování vody a také krevní tlak.

Choďte a sportujte

Osoba vážící přibližně 70 kg spálí 100 kcal za 20 minut chůze. Kromě toho, že chůze pomáhá spalovat kalorie, rovnat postavení těla a také procvičovat svalstvo celého těla, umí také přimět buňky k vypouštění vody. Dlouhé sezení nebo stání na jednom místě může způsobit, že tkáně zadržují vodu. Podpořte odtok vody tím, že se každou hodinu půjdete alespoň na 5 minut projít. I kdyby to mělo být jen na záchod a zpátky. K chůzi přidejte i sport a hýbejte se pravidelně. Zkuste třeba zumbu. Nejen, že se skvěle pobavíte, ale také spálíte více glykogenu a rozběhnete lymfu. To odstraní vodu z nohou. Nezapomínejte ale během cvičení na doplňování tekutin a pokud se hodně potíte, pak i elektrolytů.

Pokud jste vyzkoušeli všechny rady, máte dojem, že vše děláte tak, jak máte, a otoky a zadržování vody se vás přesto nechtějí pustit, doporučujeme vyhledat odbornou pomoc. Na vině může být rozházený krevní tlak, nevhodné léky nebo jiné zdravotní problémy, které mohou souviset s nesprávnou činností štítné žlázy nebo ledvin.

Váš Krabičkujeme Tým