Jak jíst a pít v létě?

Jak si užít léto a dovolenou bez výčitek a strachu o postavu?

Léto – milované i nenáviděné. Milované pro volnost, dovolené, cestování. Také pro světlo, teplo, slunečno. Dovádění ve vodě, opalování se, trávení maxima času venku. Grilování, večerní popíjení s přáteli. S tím posledním ale souvisí i ono přízvisko „nenáviděné“. Grilování, popíjení = hřešení. A hřešení = konec atraktivity. A konec atraktivity = strach ukázat se v plavkách. A strach ukázat se v … Dost. Scénář jistě všichni známe. Nemusíme pokračovat. Jen bychom vám zkazili náladu, že?

A my vám náladu rozhodně kazit nechceme. Právě naopak. Proto jsme se rozhodli sdělit vám jednu mimořádně dobrou zprávu. A co je lepší, není vůbec tajná. Připraveni? Tak hlavu vzhůru! Tak hrozné to není. A myslíme to skutečně vážně, dokonce smrtelně vážně. Léto je léto a je tu od toho, abychom si ho užili a radovali se z něj. To samozřejmě neznamená oddat se nezřízeně jakémukoliv pokušení v podobě zhltnutí každé „gastroprasárny“, která se vám dostane pod ruku. Ale také to neznamená odříkání si všeho, co máte rádi.

Extrémní řešení nikdy nikomu neprospělo

My v Krabičkujeme totiž zastáváme názor, že žádný extrém není dobrý. Protože když si dlouhodobě odpíráte něco, co máte rádi, dříve či později to skončí výbuchem. Potlačovaná nutkavá potřeba po oblíbeném, kterému na atraktivitě navíc přidává punc „zakázaného“ (všichni přeci víme, že zakázané ovoce nejlépe chutná), zvyšuje totiž jeho lákavost na maximum. A když povolíte, nebudete se jej moci nabažit. Teprve toto představuje vážný problém. Přesycení se. Držme se raději starého známého a dobře fungujícího přísloví „Jez do polosyta, pij do polopita.“ S takovým přístupem nemůžete šlápnout vedle.

Hravě a zdravě

A navíc, ke všemu jde najít zdravá alternativa. My jsme si dali tu práci, abychom vám pár takových zdravých alternativ představili. Řiďte se našimi doporučeními a užijte si krásné léto bez výčitek a strachu o tvrdě vydřené křivky.

 

Hlídejte si:

  • Dostatečný pitný režim: Pijte ideálně čistou vodu (klidně s mátou, meduňkou, ovocem), neslazené ovocné či bylinné čaje. Vodu mějte neustále při sobě. Nečekejte na pocit žízně. Nesnažte se dohnat vše najednou. Popíjejte stále v průběhu celého dne.
  • Pravidelnou stravu: Ačkoliv v letních teplech často nemáte hlad, nezapomínejte jíst. Tělo si nedostatek energie vyžádá na sklonku dne v podobě chuti na sladké a následný nedostatek potom uloží do tukových zásob. Proto si držte základní schéma a jezte přibližně 5x denně. Myslete také na to, abyste dodrželi optimální trojpoměr základních živin – tedy sacharidů, bílkovin a tuků. Nezanedbávejte žádnou z nich.
  • Příjem sacharidů převážně dopoledne: V dopoledních hodinách konzumujte především sacharidy – pečivo, ovoce. K snídani a k svačině si dopřejte od obojího – tedy i bílkovinu. Naslano např. pečivo se lžičkou másla, sýr, šunka, zelenina, vejce natvrdo. Na sladko může být pečivo se lžičkou másla, medem či džemem, ovoce, cereálie, jogurt, ořechy.
  • Příjem bílkovin převážně odpoledne: V odpoledních a večerních hodinách se soustřeďte na konzumaci bílkovin. Tedy mléčné výrobky, maso – doplněné o zeleninu, ořechy, kousek pečiva (ideálně ne ve večerních hodinách). Rostlinné bílkoviny, jako je tofu, tempeh, robi, seitan apod.

Volte zdravé alternativy:

 

  • Z alkoholu preferujte víno: Ne, že bychom vás chtěli nabádat ke konzumaci alkoholu. Když už si ale dát musíte, pak k večeři místo piva či tvrdého alkoholu zvolte raději sklenku kvalitního vína. Máte-li chuť na oblíbené letní pití – alkoholický koktejl, upřednostněte ty lehčí, jako je třeba Mojito nebo oblíbený Aperol Spritz. Vyhněte se smetanovým přeslazeným drinkům. Podráždí žaludek a obsahují mnoho kalorií.
  • Místo zmrzliny ledová káva: Máte-li chuť na zmrzlinu, zkuste to s ledovou kávou nebo kávovou tříští. Skvělou zmrzlinu si můžete vyrobit i doma. Stačí nakrájet banány na kostičky, dát zamrazit a potom rozmixovat.
  • Preferujte jednoduchost: Volte lehké, dobře stravitelné, jednoduché, čerstvé a chutné potraviny. Ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy. Nebojte se pestrosti, užívejte různé bylinky a zdravá dochucovadla, jako jsou třeba různé druhy octů.

Naše motto pro léto je: Jídlem se netrapte, jídlo si užívejte! Jezte i očima, vnímejte exotické chutě, vůně, barvy. Inspirujte se.

S láskou váš

Krabičkujeme tým