Jak se dostat do formy bez jojo efektu?

4 rady, jak se dostat do kondice a vyhnout se jojo efektu

Začínáme trávit více času venku, kde je tepleji a slunečněji, a odhazujeme vrstvy oblečení. To všechno nám připomíná vlastní nedokonalé křivky a touhu s tím něco udělat. Jenže jak na to?

Pokud se chcete zbavit přebytečných kil a tělo navíc vytvarovat, abyste získali vysněné křivky, je třeba si uvědomit jednu věc: Nejde jen o to, ŽE cvičíte, ale také o to, JAK cvičíte. Je samozřejmě pravda, že lepší nějaký pohyb než žádný, pokud se ale kromě té skutečnosti, že jste se konečně „dokopali“ nějak se hýbat, zaměříte i na to, jak a proč se vlastně hýbete, bude vám ona aktivita k mnohem většímu užitku. Mluvíme z vlastní zkušenosti. Snad všichni odborníci vám potvrdí, že pokud se na to, co provádíte, soustředíte a myslíte na to, daná aktivita má mnohem vyšší a lepší účinky, ať už se jedná o cokoliv.

  1. Soustřeďte se na to, co děláte

Naše první rada tedy zní, že ať už si vyberete jakýkoliv pohyb, myslete při jeho provádění právě na to, co děláte a upínejte k tomu veškerou pozornost a koncentraci. Pokud budete mechanicky sázet jednu sklapovačku za druhou a u toho přemýšlet, co uděláte k večeři, pravděpodobně nezapojíte svaly tak, jak máte, a místo břicha vás budou bolet záda. A to je právě to, co nechceme. Takže: soustředit se na to, co právě dělám. V konečném důsledku to můžeme vztáhnout na všechny životní situace. A když se vrátíme zase k pohybu – ten pak může sloužit zároveň jako cvičení mysli.

  1. Nezapomínejte dýchat

Výše jsme naznačili, že není cvičení jako cvičení. Totéž lze říci o dechu, tedy že není dech jako dech. Věděli jste, že bolesti trapézových svalů, ramen a krční páteře mnohdy pochází právě ze špatného dechu? Když totiž dýcháme mělce, pouze do klíčních kostí, nevyužíváme plnou kapacitu plic, tělo nedostatečně okysličujeme, a navíc k tomu zvedáme ramena, která potom bolí. Když naopak dýcháme od pánevního dna do břicha a do stran, zapojujeme bránici, plníme tělo dostatečným množstvím kyslíku, který potřebují svaly i orgány, dostatečně organismus prokrvujeme, a to všechno se projeví na lepší svalové práci. Ať už tedy děláte, co děláte, nezapomínejte na dech – podle dechu také poznáte, že něco děláte špatně – nemůžete jej popadnout, nebo se vám nedýchá dobře. Dech je tak pomocník, ukazatel i rádce. A kromě toho všeho pomáhá i s koncentrací, o které jsme mluvili výše. Naslouchejme mu tedy.

  1. Zapojte střed těla

Když spojíme první dva body – tedy koncentraci a správný dech, jsme již skoro oběma nohama v dobré technice provádění. A ta souvisí se zapojováním středu těla. Jedná se o hluboký stabilizační systém páteře, vnitřní svalstvo, které se můžeme naučit zapojovat a zefektivnit tím nejen všechny cviky, ale všechny pohyby, které denně vykonáváme, a navíc tím ochráníme tělo před zraněním či úrazem. Pevné vnitřní svaly pomáhají udržet vzpřímený postoj a přirozené kontury těla. Se zapojením středu těla pomůže dech, jejž jsme popisovali v předchozím bodě. A potom správné postavení – opírejte se chodidly o zem, nemějte je na zemi jen položené. Pánev nepodsazujte, ani se neprohýbejte, ale udržujte ji v neutrální poloze dvěma způsoby: jednak tlačte kostrč mezi paty, jednak udržujte spojení pánevních kostí a žeber – ta tlačte mírně dolů a k sobě. Bradu zase mírně směřujte k hrudníku a za temenem hlavy se vytahujte vzhůru. Když budete na tohle všechno myslet nejen při cvičení, ale i při sezení nebo při chůzi, naučíte se hluboké vnitřní svalstvo přirozeně zapojovat v běžném životě.

  1. Myslete na správný jídelníček

Nyní již tedy víme, jak bychom se měli chovat, když se hýbeme. Pokud ale chcete tělo pěkně vytvarovat, budete muset k pohybu přidat i jídelníček. Svaly, ať už jsou sebevypracovanější, jsou totiž vždy schované za určitou vrstvou tuku. A tak nikdy nebudou vidět dříve, než se tohoto tuku zbavíte. Správné hubnutí vás zbavuje právě onoho tuku, ale naopak vám neubírá cenné svaly, které zase dobré hubnutí podporují, protože zrychlují metabolismus, tedy spalování energie z přijaté stravy. Je to takový začarovaný kruh: ubíráte tuky, udržujete nebo nabíráte svaly, spalujete energii, dobře hubnete. Hubnete svaly místo tuků, spalování energie z potravy se zpomaluje, přichází jojo efekt. Na to všechno je třeba myslet. Ideální váhy a vypracovaného těla se tedy nedočkáte hladověním, ale vyváženou stravou plnou bílkovin, komplexních sacharidů a zdravých tuků. Neměly by chybět ani čerstvé potraviny, jako je ovoce a zelenina. A když k tomu všemu přidáte pravidelný pohyb, na který se budete soustředit, máte z velké části vyhráno. Pak už stačí jen vytrvat.

Pokud si nevíte rady s jídelníčkem, obraťte se na nás a my vám rádi zodpovíme všechny otázky, sestavíme stravovací plán na míru nebo začneme dovážet naše výborné krabičkové menu. Pokud se chcete začít hýbat, ale nevíte, jak na to, navštivte naši facebookovou skupinu Cvičky onlajn, kde najdete spoustu odborně vedených skvělých online lekcí, k nimž budou postupně přibývat další.

Váš Krabičkujeme tým