Nedaří se vám hubnout? Na vině může být zpomalený metabolismus.

Snažíte se hubnout a nedaří se vám to? Možná máte zpomalený metabolismus

Obden se ničíte ve fitcentru, každé ráno vstáváte dříve, abyste se stihli protáhnout a dojít pěšky do práce, ubrali jste na jídle, že máte pocit, že vás pořád honí hlad a mlsná, ale výsledky se zdají být stále v nedohlednu? A nemyslíte, že jste na sebe moc přísní?

Zdravý životní styl není otázkou diety. Ta nikdy nepřinese dlouhodobé výsledky, ba co víc, může vám totiž pořádně zavařit a zejména v případě, že střídáte různé typy diet jako na běžícím páse a mučíte tělo obdobími plnými hladovek kombinovaných s přejídáním – to tehdy, kdy už všechna ta omezení nemůžete vydržet a jednoduše ujedete. Ono ujíždění potom trvá pár týdnů, možná měsíců, a vy za tu dobu naberete, co se vám třeba podařilo přísnou dietou zhubnout. A když se o ztrátu kil pokusíte posléze, zjišťujete, že to jde ještě hůře než předtím. Proč? Protože organismus je chytrý a šetří na horší časy.

Dieta jako příčina nehubnutí

Zdá se vám nelogické, že dieta, která má přímo sloužit k tomu, aby podpořila ztrátu kil, by mohla působit opačně? Když se nad tou skutečností zamyslíme, je naopak zcela logická. Vraťme se k tomu, co jsme řekli na začátku: zdravý životní styl není otázkou diety. Je otázkou rozhodnutí, stanovení priorit a konzumace čerstvých, skutečných a nutričně vyvážených potravin v množství, které tělo potřebuje. Pokud chcete zhubnout, musí výdej energie převyšovat příjem. Onen příjem se ale nesmí pohybovat pod hodnotou bazálního metabolismu – což je energie, kterou tělo potřebuje na obhospodaření základních životních funkcí, jako je látková výměna, vylučování nebo dýchání. U mnoha diet se tak ale děje, takže tělo, aby zachovalo funkčnost, zpomalí metabolismus (což je soubor dějů přeměňujících živiny z potravy na energii) a začne ukládat tuky do zásoby: to je totiž mechanismus, který od pradávna zajišťuje člověku přežití. A jak jsme psali výše – pokud střídáte diety s přejídáním, metabolismus je zmatený, a tak zůstává v úsporném režimu a ukládá tuky do zásoby pořád. Neví, kdy mu jídlo dáte, neví, kdy mu ho zase vezmete, a jeho úkolem je zajistit přežití. Tak to dělá.

Chronický stres spouští ukládání cukrů, které tělo nevyužije

Další faktorem, který může zpomalovat metabolismus a mařit vaše snahy zhubnout, je stres – stres chronický, který je věrným společníkem člověka lenivého. Když se člověk v pravěku dostal do stresu, do krve se vyplavily hormony kortizol a adrenalin a mozek uvolnil zásoby cukru, aby jedinec mohl uniknout – třeba před divou zvěří. Nás dnes ale spíše stresují pracovní nešvary, vztahy, to, že nestíháme, co bychom stíhat chtěli. Reakce těla jsou však stejné.

A co se stane s cukrem, který mozek uvolní, aby nám dodal energii? Uloží se a pokud se pohybu nevěnujeme ani odpoledne po práci, postupně, nenápadně nabíráme. „Představte si, že se dostanete do stresové situace. Díky tomu, že je tělo nesmírně chytré a chce vás před nepříjemnou situací chránit, vytáhne si do krevního řečiště více energie. V podobě tuků a cukrů, aby měly vaše svaly dostatek energie vše zvládnout. Co se ale s touto nahromaděnou energií asi stane, když jde o stres pracovní? Když sedíte například u počítače a stresuje vás uzávěrka v práci, nebo jiné plnění, které nestíháte? Ano, uloží se,“ vysvětluje naše šéfová Lucie Tvrdoňová.  

Se staženým žaludkem se špatně doplňuje energie

Dalším faktorem vlivu stresu na hubnutí je i funkce žaludku. „Ve velkém psychickém vypětí se žaludek stáhne a nejsme schopni se najíst. Tím je často zapříčiněna nepravidelnost ve stravování a zpomalování metabolismu,“ říká Lucka. Obzvlášť, když jde o dlouhodobý stres. „Jakmile ale stres pomine, máme pocit, že potřebujeme doplnit energii a z toho důvodu sáhneme nejčastěji po něčem sladkém, nebo se prostě jen přejídáme. Takže nepravidelnost, náhlé přejídání a sladkosti. A následkem je nesnadné hubnutí,“ shrnuje. Teď už to tedy všechno víte: co zpomaluje metabolismus a proč se vám nedaří hubnout, i když se tak moc snažíte. Jenže co s tím?

Zásadní je pravidelnost

Odpovědí na otázku je opět to, co jsme zmiňovali již na počátku. Zdravý životní styl. Pokud chcete dosáhnout trvalých výsledků, měl by se stát vaší prioritou. Jezte pravidelně, minimálně pětkrát denně malé porce, abyste se nasytili, ale nepřejedli. Každý den se věnuje alespoň půl hodiny nějaké pohybové aktivitě, která vás baví, a postupně přidávejte, až se dostanete na hodinu: což je doporučená doba, kterou bychom denně měli pohybu věnovat. Dodržujte také pitný a spánkový režim a choďte spát každý večer přibližně ve stejnou dobu. Spát byste měli přibližně 6-8 hodin, ačkoliv podle odborníků je sama doba spánku individuální: jde o to, abyste se probudili svěží a odpočatí.

A co k pravidelnosti doplňuje naše šéfová Lucka? „Nejezte průmyslově zpracované potraviny. Byly sice vytvořeny k tomu, aby nám údajně usnadnily život a ušetřily čas, mnohdy i ušetřily peníze, namísto toho nám ale zadělávají na zdravotní problémy a obezitu,“ nabádá a dále radí: „Vraťte se zpátky k jednoduchosti v jídelníčku. Jezte více čerstvých a kvalitních potravin. Dopřejete tím tělu mnohem více živin, vitamínů a minerálů, které prostě v pytlíkové polévce nenajdete, ale také zlepšíte stav vašeho zdraví, pokožky a docílíte lepších výsledků při redukci, protože do těla nebudete dostávat zbytečné soli, cukry a toxiny.“ A přesně toho se v krabičkách držíme!

Chcete začít se zdravým životním stylem a nevíte si rady? Kontaktujte nás a my vám nejen poradíme, ale zdravé a chutné jídlo navíc i uvaříme, zabalíme a přivezeme až domů nebo do práce – jednoduše řečeno pod nos.

Váš Krabičkujeme tým