Na co v chladném počasí zapomínáme?

Na co v chladném počasí zapomínáme a neměli bychom?

S krátícími se dny a chladnějším počasím se nalezení motivace zůstat zdravý a fit může jevit stále více obtížné. Na náladě nám nepřidává ani současná koronavirová situace s tísnivými daty a restrikcemi. To všechno může oslabovat náš imunitní systém a paradoxně nás vystavit vyššímu riziku onemocnění či nachlazení. Na co bychom v chladném počasí neměli zapomínat, aby se nám nemoci i úzkosti vyhýbaly obloukem?

Zimní a podzimní období jsou typické pro sezónní chřipky a nachlazení, k nimž se letos bohužel přidává i nový čínský koronavirus s nemocí COVID-19. Právě chladné počasí, které nás nutí trávit většinu času uvnitř za zavřenými okny a dýchat stejný vzduch s mnoha dalšími lidmi, totiž výrazně zvyšuje riziko nakažení, podobně jako nedostatek vitaminu D a melatoninu způsobený malým množství slunečního světla, což oslabuje přirozenou obranyschopnost organismu a společně s ní i schopnost bojovat proti virům a bakteriím.

Na co v chladném počasí nezapomínat

Zvýšenou náchylnost k onemocnění podporuje i skutečnost, že v chladném počasí bohužel často zapomínáme na dobré návyky, které nás za běžných situací drží nad vodou. Pokud je budeme stále dodržovat, můžeme se vyhnout řadě nepříjemných a nebezpečných rizik. Na co tedy v chladném počasí nezapomínat?

  1. Dodržovat pitný režim

V létě pijeme automaticky, protože vlivem vysokých teplot se hodně potíme, odvodňujeme se a máme žízeň. V zimě se nám většinou nic takového neděje, to ale neznamená, že bychom kvůli tomu měli zanedbávat pitný režim. Potřeba pít je stále stejná, tělo vodu potřebuje pro správnou funkci všech procesů, které v něm probíhají. Pokud vám nechutná samotná voda nebo vám nedělá dobře studené pití, vařte si ovocné či bylinkové čaje a popíjejte je vlažné klidně celý den. Platí přitom, že na kilogram tělesné hmotnosti byste měli vypít asi 35 mililitrů vody denně.

  1. Doplňovat omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny jsou zdravým typem tuku, který se přirozeně vyskytuje v mnoha druzích potravin, včetně ryb, semínek a ořechů. Tělo je potřebuje nejen proto, že mohou snižovat bolestivost a ztuhlost kloubů, ale rovněž chrání před záněty. Studie rovněž prokázaly, že mohou snižovat hladinu úzkosti, kterou v temných zimních dnech často pociťujeme. Vedle omega-3 mastných kyselin se vyplácí doplňovat také vitamin C, D a případně i melatonin.

  1. Jíst vlákninu

Rozpustná vláknina nacházející se v jablkách, ovesných vločkách a ořeších je důležitým prostředkem pro boj se záněty i pro posílení funkčnosti imunitního systému. Kromě toho pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu, hubnout a chránit před cukrovkou. Působí rovněž jako balzám na zažívací systém i jako prevence zácpy, která se může stát příčinou trudnomyslnosti a ta zase nepříjemně narušuje imunitu.

  1. Vařit s kořením

Cibule, česnek, zázvor a kurkuma jsou perfektními pomocníky pro chladné dny, které dodají vašim pokrmům skvělý šmrnc. Nejen, že výborně chutnají, kromě toho pomáhají zlepšit imunitní funkce. Kurkuma se navíc již od nepaměti pro své protizánětlivé vlastnosti již po staletí užívá v čínské a indické medicíně. Cenná je především její složka kurkumin, která působí jako silný antioxidant a pomáhá bojovat s řadou nepříjemných stavů včetně zánětů a onemocnění srdce.

  1. Hýbat se na čerstvém vzduchu

Nedostatek čerstvého vzduchu je jedním z hlavních zimních podkopávačů imunity. Sedíme zavření mezi čtyřmi stěnami, větráme jen velmi střídmě a když už vyrazíme ven, špatně se oblečeme a nastydneme. Takhle to ale být nemusí! Hledejte si důvody, proč vyrazit na čerstvý vzduch, který okysličí mozek, zlepší nám náladu a posílí naši motivaci i odolnost! Snažte se každý den vyrazit alespoň na krátkou procházku, případně se běžte proběhnout a také nezapomínejte pravidelně větrat, abyste podpořili kvalitu ovzduší i u vás doma nebo v kanceláři!

A na co v chladném počasí zapomínáte vy?

Těšíme se na vaše reakce!

Váš Krabičkujeme tým