Na podzim se zahřejte! + Ukázkový jídelníček!

Proč na podzim jíst a vařit z podzimních potravin a o které se vlastně jedná?

Když slunce ubývá, teploty klesají a dny se krátí, je pro nás přirozené přizpůsobit nastupujícímu ročnímu období šatník. Tak proč nám stejně samozřejmé nepřipadá sladit s novou sezónou i jídelníček? Protože večeřet nebo obědvat na podzim studený salát může být velmi podobné jako nosit v deseti stupních bikiny.

Pokud nežijeme v zemi, kde se i zima vyznačuje příznivě letními teplotami, ani by nás nenapadlo vyjít do sněhu v plavkách (snad možná jen v případě, že se zrovna věnujeme saunování a potřebujeme se ochladit po pobytu v rozžhavené dřevěné kabině). Zajímavé ale je, že nám vůbec nepřijde divné snídat studený jogurt právě vytažený z lednice nebo večeřet salát podobně jako v létě. Samozřejmě, že na jogurtech ani salátech není nic špatného a nemusíme je s odchodem léta z jídelníčku vyřadit, je ale dobré se zamyslet a poskytnout tělu v těchto časech to, co potřebuje. A to je teplo.

Na podzim potřebuje tělo zahřát – zevnitř

S klesajícími venkovními teplotami totiž organismus potřebuje vyživit a zahřát zevnitř, aby překonal náročnou zimu a vstoupil do jara plný síly a energie. Ačkoliv čerstvé ovoce a zelenina jsou plné cenných vitaminů a minerálů, které potřebujeme celoročně, faktem je, že nás zevnitř ochlazují, podobně jako saláty a studené nápoje. A ochlazení nás činí náchylnějšími k onemocněním, v čemž je podzimní a zimní sezóna rizikovější a ta letošní o to víc, že povětřím poletuje nový čínský koronavirus. Zahřívací potraviny naopak vyvažují hladiny hormonů, posilují imunitní systém, dodávají nám energii a zkrátka pečují o to, abychom se cítili dobře. Je proto třeba je do jídelníčku zařadit a vyvážit jimi příjem potravin ochlazujících tak, aby byly obě v harmonii a aby nám zevnitř bylo teplo a ne zima.

Které potraviny na podzim zařadit

Abychom nemluvili pořád abstraktně, připravili jsme pro vás seznam konkrétních potravin, které jsou pro podzimní období typické a které se pro podporu celkové vitality vyplácí zařadit do jídelníčku. Protože pokud zvolíte potravinu, která je ze své podstaty zahřívající, nemusíte ji vlastně ani tepelně upravovat (ale samozřejmě můžete) a můžete si z ní připravit třeba i ten salát, pokud se ho v zimě nechcete vzdát, protože vám zkrátka dělá dobře. Tak tedy, které potraviny by se na vašem talíři měli na podzim pravidelně objevovat?

  • Kořenová zelenina jako je mrkev, petržel a celer. Chybět by neměla ani dýně a batáty.
  • Celozrnné obiloviny jako je hnědá rýže, quinoa, oves a jáhly
  • Luštěniny jako jsou fazole, cizrna, čočka nebo sójové boby
  • Zelená zelenina jako je brokolice a špenát
  • Ovoce jako jsou jablka, hrušky a švestky
  • Bylinky jako je zázvor, kurkuma, skořice, rozmarýn, tymián a kopr

Jak sestavit podzimní jídelníček

Možná by vás také zajímalo, jak byste mohli dané potraviny poskládat během dne. Abyste netápali, připravili jsme takový vzorový jídelníček podle schématu, kterým se můžete řídit.

  • Snídaně: Začněte den hřejivou ovesnou kaší připravenou z vloček předem namočených v rostlinném mléce, s nastrouhaným jablkem, medem a vlašskými ořechy.
  • Oběd: Zkombinujte nějaký druh obiloviny (třeba bulgur) s kořenovou zeleninou (třeba mrkev a celer), přidejte luštěninu (třeba červenou čočku) a zelenou zeleninu (třeba brokolici). Uvařte klidně vše v jednom hrnci, přidejte zeleninový bujon, podzimní bylinky podle chuti a na závěr vmíchejte lahůdkové droždí, které jídlu dodá skvělý šmrnc. Ne nadarmo se mu říká veganský parmazán!
  • Večeře: Připravte si lahodnou dýňovou polévku (dýni vložte na plech s cibulí a česnekem, pokapejte olivovým olejem, přisypte kari a tymián, pečte na 220°C 20 minut, poté rozmixujte a dořeďte vodou, případně zkuste kokosové mléko a dochuťte citronovou šťávou) nebo batátovo-mrkvový či celerovo-mrkvový krém nebo brokolicovo-květákovou polévku
    (postupujte stejně jako při přípravě dýňové polévky, kokosové mléko můžete nahradit sójovou smetanou).
  • Svačiny: Na dopolední svačinku můžete zvolit sezónní ovoce, na odpolední třeba hrst ořechů či semínek, kurkumové latté (zahřejte hrnek mandlového mléka s lžičkou kokosového oleje; přidejte špetku kurkumy, vanilky a skořice; na závěr dochuťte půl lžičkou medu nebo javorového sirupu), ovesnou nebo raw tyčinku nebo si upečte zdravou alternativu perníku (hladkou mouku nahraďte celozrnnou, třeba špaldovou; cukr bílý cukrem kokosovým; polevu vytvořte smícháním 85procentní tmavé čokolády s domácí marmeládou, posypejte navrch kokosem).

Pro zdraví fyzické i psychické

Přizpůsobení stravy ročnímu období je zásadní pro fyzické i psychické zdraví a pohodu. Je to minimum, které můžeme na podzim udělat pro své zdraví. Přidejme k tomu dostatečný spánek, pravidelný pohyb – vyrazme na procházku na čerstvý vzduch – dostatečně spěme a nemoci se nám vyhnou obloukem, pokud budeme věřit tomu, co děláme! A pokud přeci jen na nás nějaký ten vir skočí, tělo si s ním lépe poradi.

Krásný, chutný a prosluněný podzim přeje váš

Krabičkujeme tým