Odpočinkem ke kvalitnějšímu životu!

Odpočinek je naprostou přirozeností všech živočichů na zemi.

Zkuste si někdy všimnout, jak odpočívá váš domácí mazlíček, nebo divoká šelma v přírodě. A víte proč lelkují? Nabírají sílu na lov potravy, jinak by zahynuli. Moderní člověk sice nepotřebuje potravu lovit, ale potřebuje pracovat, sportovat, starat se o rodinu, vychovat děti, dobře vypadat a být zdráv a na to všechno potřebuje energii a sílu.

Relax je největším lékem na únavu, na nemoci, na stres i deprese.

Při odpočinku regenerujeme namožené svaly, posilujeme přirozenou obranyschopnost a zlepšujeme náš psychický stav. Odpočinek je stejně důležitý, jako pravidelný a dlouhý spánek.

Pojďme si říct několik zásadních faktů, proč lépe spát a pravidelně odpočívat.

1. Kvůli nedostatku odpočinku můžete přibrat

Potíže se spánkem bývají spojovány s přibýváním na váze – nedostatečná doba spánku je tak jedním z nejsilnějších rizikových faktorů obezity. Předpokládá se, že vliv spánku na přibírání je způsoben více faktory, z nichž nejvýraznější je kolísání hladiny hormonů a také únava a vyčerpání, které plodí hlad a nechuť k fyzické aktivitě.

2. Odpočinek zlepšuje koncentraci a podporuje produktivitu

Během spánku celé tělo regeneruje, včetně mozku. Jeho správná funkce je tak na kvalitě spánku přímo závislá. Dlouhodobé potíže se spánkem se proto projevují zhoršením koncentrace, potížemi s udržením pozornosti a roztěkaností, což významně snižuje výkonnost i produktivitu.

3. Dostatek relaxu maximalizuje sportovní výkon

Bez odpočinku nemohou svaly dostatečně regenerovat, což se negativně podepisuje na jejich výkonu. Právě proto mají ti, kteří se sportu věnují profesionálně nebo poloprofesionálně, přísně nastavený nejen pohybový a výživový, ale také klidový režim. Bez odpočinku tělo zkrátka není schopno zúročit práci, kterou na něm během dne vykonáte.

4. Špatný spánek plodí úzkosti a deprese

Problémy s duševním zdravím, jako jsou deprese a úzkostné stavy, jsou těsně spjaty s poruchami spánku. Odhaduje se, že plných 90 procent lidí s depresí si stěžuje na špatnou kvalitu spánku. Ta je dokonce spojována i se zvýšením rizika sebevraždy. Dopřejte tělu více relaxu fyzického, ale i psychického. Budete více v pohodě a snáze usínat.

5. Na kvalitě spánku závisí síla imunity

Dostatečný spánek, pohybující se kolem 8 hodin, zlepšuje imunitní funkci v boji proti nachlazení i zánětům. Bylo prokázáno, že lidé, kteří méně spí, bývají náchylnější k různým nemocem, a to i zánětlivým – jako jsou dlouhodobé záněty trávicího traktu typu Crohnovy choroby. Špatný spánek tak významně snižuje obranyschopnost těla proti zánětům a může zvýšit riziko recidivy zánětlivých onemocnění.

Dejte si za úkol relaxovat. Hodinku denně úplně vypněte. Vypněte i všechna vaše zařízení, protože lajkování fotek a rolování celého internetu není odpočinek. Mozek stále pracuje a to se jako relax rozhodně nepočítá. Jednou za čas hoďte všechno za hlavu a udělejte si s kámoškou relaxační víkend, kde nebudete řešit starosti všedního života, ale budete si užívat přítomný okamžik nicnedělání. Zajděte si do sauny, na masáž, nebo se jen tak položte do oblíbeného křesla, pusťte si oblíbenou (nejlépe nějakou klidnou) hudbu a nemyslete na nic jiného, než na to, jak je příjemné jen tak si odpočinout a nic NEŘEŠIT.

Jakmile si tento stereotyp zajedete, zlepší se vám kvalita vašeho života!

Vím, o čem mluvím 😉

Vaše Lůca